Evaluatie Microsoft Teams voor Educatie

Microsoft Classroom bestaat inmiddels al een tijdje in Public Preview en het wachten was dan ook op de definitieve release. Classroom was al bij veel scholen in gebruik en het leek echt een behoefte in te vullen: het eenvoudig uitdelen van opdrachten/huiswerk aan studenten en het op een eenvoudige manier ook weer inleveren van dit huiswerk door studenten, ook wel een “inleverbox” genoemd.

De verbazing was dan ook groot toen Microsoft aangaf te gaan stoppen met Classroom in deze vorm. Gelukkig werd erbij aangegeven dat de beste onderdelen geïntegreerd zouden worden in Microsoft Teams. De oplossing heet dan ook Microsoft Teams voor Educatie. De belangrijkste reden hiervoor is dat Microsoft met Teams eindelijk een applicatie in handen heeft waarmee meerdere applicaties, documenten en informatiebronnen bij elkaar komen in een centrale gebruikersinterface. Is het dan ook niet logisch om deze applicatie uit te rusten met de Classroom functies? Eén van de grootste ergernissen op dit moment is namelijk de hoeveelheid aan verschillende sites/applicaties binnen Office 365. Door al deze applicaties onder te brengen in 1 applicatie komt het werken binnen 1 centrale werkplek een grote stap dichterbij. En deze nieuwe werkplek is uitbreidbaar met allerlei eigen en externe apps. Zo kan binnenkort ook Kahoot worden toegevoegd aan een tab.

En sneller dan verwacht is deze functionaliteit door MS dan ook opgeleverd aan “first-release customers”: https://educationblog.microsoft.com/2017/06/collaborative-classroom-features-now-available-microsoft-teams/#6dYaQ102fqQkQlLd.99 Zelfs is er al een NL vertaling beschikbaar.

In deze blog wil ik de huidige functionaliteit beschrijven, een vergelijking maken met MS Classroom en ook aangeven wat de sterke en zwakke punten zijn.

Hoe werkt het?

Aanmaken van een team voor een klas

Afhankelijk of het om PO, VO of MBO gaat, kan er gekozen worden om een Team per klas of bijvoorbeeld per vak aan te maken. Om een nieuw Team aan te maken zijn er verschillende mogelijkheden. Dit kan vooraf automatisch gebeuren via School Data Sync, of handmatig door een docent of beheerder. Dat laatste kan door de Teams applicatie of -website te openen en te klikken op “Team toevoegen”.

In het volgende scherm zie je direct al de nieuwe optie om een Class toe te voegen. Binnen dit sjabloon komt alle Classroom functionaliteit beschikbaar.

Nadat het team is aangemaakt en de studenten (en overige docenten) aan het team zijn toegevoegd, zijn de Classroom opties direct al zichtbaar als tab:

Btw, omdat Teams gebaseerd is op Office 365 Groups wordt er onder water ook een Group aangemaakt met dezelfde naam:

Helaas is hier niets te zien van de opdrachten. Wel is hier een link naar het Class Notebook te vinden.

Opdracht uitdelen door docent

Als het team is aangemaakt kan een docent een opdracht toevoegen en deze delen met studenten die lid zijn van dit team.

Normaal gesproken wordt per onderwerp/vak een kanaal aangemaakt waarbinnen over dit onderwerp samengewerkt kan worden. Het kanaal “Algemeen” is het standaard kanaal en bestaat altijd.

NB: Helaas kunnen op dit moment nog geen opdrachten per kanaal opgegeven worden. Een opdracht kan dus alleen in kanaal Algemeen worden ingevoerd door op de tab “Assignments” te klikken. Hierna verschijnt een overzicht van alle opdrachten die bekend zijn binnen dit Team:

Door op “Nieuwe opdracht” te klikken kan een nieuwe opdracht ingevoerd worden:

Er kunnen 2 soorten documenten worden toegevoegd.

  1. Referentiemateriaal is informatie die een student kan raadplegen, maar niet kan wijzigen. Gebruik deze voor additioneel lesmateriaal dat nodig is om de opdracht te maken.
  2. Inlevermateriaal is een document (Excel, PowerPoint, Word enz) dat de student dient te openen, invullen en weer te uploaden. Dit is de feitelijke opdracht.

Er kunnen meerdere documenten worden toegevoegd. Ook zijn beide type documenten niet verplicht. Zo kan bijvoorbeeld ook een leesopdracht gegeven worden. Bij het kiezen van documenten kan er gekozen worden uit de OneDrive van de docent of kan er direct een document vanaf een lokale computer worden geupload:

Dit is een beperking ten opzichte van de mogelijkheden die MS Classroom bood. Hier kon gekozen worden uit:

Hier kunnen dus niet alleen eigen documenten, maar ook documenten uit andere klassen (Groups) of zelfs externe documenten/video’s toegevoegd worden. Microsoft kennende zal dit ongetwijfeld in een volgende release toegevoegd worden, maar tot die tijd is dit een mogelijke beperking.

Wat verder opvalt, is dat de documenten niet in OneDrive van de docent of de student wordt opgeslagen, maar op een aparte Microsoft website die onderdeel lijkt te zijn van OneNote:

Als de opdracht toegewezen wordt, zal de opdracht bekend kunnen worden bij de studenten. Helaas wordt hiervoor NIET de standaard chats, gesprekken/conversaties functionaliteit van het Team voor gebruikt. Ook is de opdracht niet zichtbaar in de groepsagenda. Een reden des te meer om een team alleen als team te benaderen en niet als Group.

Opdrachten inleveren door student

Een student kan een opdracht terugvinden in de Team applicatie.

Hierbij is er een mogelijkheid om alle opdrachten over de teams (klassen) te zien of eerst het team (klas) te selecteren en die opdrachten te openen. Na het kiezen van de opdracht kan de student de opdracht uitvoeren door het referentie materiaal te openen en de opdracht in te vullen. Dit laatste kan door de bestanden onder “Mijn werk” te openen:

De documenten worden in de Team applicatie geopend en kunnen daar ter plekke worden ingevoerd:

Eventueel kan een student zelf nog een nieuw document toevoegen. Als alle opdrachten ingeleverd zijn, klikt de student op “Inleveren” en wordt het huiswerk ingeleverd.

NB: na het inleveren kan een student de opdracht nog wijzigen.

Beoordeling door docent

Een docent kan altijd zien wie de opdracht al heeft ingeleverd door de betreffende opdracht te openen. Daarna kan de docent het ingeleverde huiswerk bekijken en beoordelen:

Bij het beoordelen kan een docent ervoor kiezen om punten toe te wijzen maar ook een opmerking te maken over het ingeleverde werk. Deze opmerking krijgt de student te zien bij de opdracht. Indien de opdracht is afgerond wordt deze door de docent voorzien van een cijfer. De docent kan de schaal hiervan zelf instellen zoals eerder beschreven is. Als het cijfer is ingevoerd, klikt de docent op “Posten” om het cijfer definitief te maken.

De student krijgt te zien dat de opdracht is beoordeeld en kan de details hiervan zien:

Nadat een cijfer is gegeven, kan de student de opdracht (vanzelfsprekend) niet meer wijzigen (dit kon in MS Classroom wel)…

Beheer opties

Naast de standaard beheerfuncties die in Teams beschikbaar zijn, is vrijwel niets toegevoegd in Microsoft Teams voor Educatie. Het enige dat een beheerder (docent) kan wijzigen, is een gebruikersinstelling “Studenten dempen”. Maar aangezien studenten in de huidige versie toch niets kunnen melden is deze aanpassing waarschijnlijk pas van nut in een volgende release.

Ook een global administrator kan niets extra’s beheren met betrekking tot Classroom.

Er lijkt ook geen aparte licentie nodig te zijn voor de Microsoft Teams voor Educatie functionaliteit zoals dat wel het geval was in de preview van MS Classroom.

Conclusie

Microsoft heeft met Microsoft Teams voor Educatie weer een belangrijke impuls gegeven aan de verdere uitrol van Teams. Gezien het tempo waarin nieuwe applicaties te koppelen zijn, kunnen we rustig de conclusie trekken dat Microsoft met Teams de werkplek en het klaslokaal wil veroveren. De basisfunctionaliteit is aanwezig om een “inleverbox” binnen Office 365 te realiseren. Dit voorziet in een behoefte binnen het onderwijs. Hiervoor was een school aangewezen op externe tools/ELO’s of moest er behoorlijk in SharePoint geknutseld worden.

De integratie van Classroom met Teams is wat mij betreft helemaal conform de nieuwe cloudstrategie van Microsoft, namelijk een zogenaamde “Minimal Viable Product”. De lancering was blijkbaar belangrijker dan de functionaliteit in de eerste versie. Er ontbreekt wat mij betreft nog wel het een en ander. Aan de andere kant kennen we deze strategie inmiddels en weten we dat MS achter de schermen druk bezig is met een volgende versie van deze oplossing. Hierbij wordt er goed naar de gebruikers geluisterd, dus geef suggesties aan Microsoft door, bijvoorbeeld via UserVoice.

Sterke punten

  • Basisfunctionaliteit voor “inleverbox” is aanwezig.
  • Integratie met de Teams applicatie heeft de voorkeur boven (weer) een aparte website/applicatie.
  • De Teams applicatie biedt extra functionaliteit (zoals videoconferencing, PowerApps, Kahoot etc) aan een klas.

Zwakke punten

  • Opdrachten kunnen alleen in het algemene kanaal worden toegevoegd en niet in eigen kanalen.
  • Gebrek aan integratie met andere bestaande onderdelen zoals de groups agenda, notificaties bij nieuwe opdrachten.
  • Eén opdracht kan door een docent niet aan meerdere teams/klassen worden toegewezen.
  • Voorlopig bestaat alleen de optie om documenten uit de OneDrive van de docent te halen. Geen optie om bestaande opdrachten uit andere klassen te gebruiken of externe  opdrachten te linken. Ook geen optie op Microsoft Forms te gebruiken als opdracht.
  • Er is geen optie voor studenten om onderling of met de docent een conversatie op te starten rond een opdracht. Dit kon in MS Classroom wel. Aan de andere kant voorziet de kanaalchat/conversatie hier ook al in.
  • (Nog) geen plagiaat controle.
  • Geen mogelijkheden om de cijfers te exporteren (via CSV).
  • Weinig tot geen beheermogelijkheden.

Ik ben erg benieuwd hoe jij aankijkt tegen deze oplossing. Ben je al enthousiast of juist niet? Ook andere reacties op deze blog zijn van harte welkom.

6 reacties

  • Beste collega,

    Dank voor de mooie uiteenzetting. Ik ben een groot voorstander van ELO’s en heb in de loop der jaren diverse gebruikt (Moode, Teletop, Google Classroom en SOM). Met de komst van MS Classroom werd ik erg enthousiast en maakte ik plannen om deze in al onze klassen maatschappijleer te geven. Groot was mijn teleurstelling dat MS dit stopt en integreert in MS Teams. Mede op basis van uw verhaal twijfel ik toch tussen MS Teams en G Classroom. Voor MS pleit de samenwerking met alle andere Office programma’s voor G Classroom pleit de overzichtelijkheid en de smartphonefunctionaliteit.

  • Michelle Ermen

    Heldere blog!

    Jammer dat Microsoft de betere functionaliteiten die eerst wel in Classroom zaten voor nu nog laat liggen. Ik hoop dat Microsoft in de toekomst de missende functionaliteiten wel (weer) toevoegt aan Microsoft Teams voor Educatie en het op die manier behoudt. Adoptie zou dan ook een stuk makkelijker gaan denk ik.

  • Is het nodig daat leerlingen de bureabladapp van Teams installeren op hun schoolpc, of kan het ook zonder deze actie? Wat zijn voor en nadelen.

  • Beste Marc,
    Met veel interesse lees ik (nu pas) je stuk. Duidelijk verhaal.
    Mijn vraag is of je inmiddels een update kunt geven, omdat er in Teams best veel gewijzigd is. Ik kan niet zo 1-2-3 helder krijgen wat de status nu is van Teams EDU.
    Zie je kans een update te geven?

    Bedankt!
    Hartelijke groet,

    Hans

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *